8 anledningar till att dina inlägg på Facebook inte får några gillningar

Nåbarhet är ett stort problem på Facebook. Forumet har minskat under de senaste åren, och marknadsförare har behövt kämpa för att behålla sin publik, istället för att kunna lägga den ansträngningen på tillväxt på andra marknader.

Facebook har själva bemött problemet och angett två stora skäl till den minskade nåbarheten. Det första är helt enkelt att många publicerar så mycket innehåll att konkurrensen leder till en minskad synbarhet. När den genomsnittlige användaren ser 1 500 inlägg om dagen och antalet filtreras ner till 300 drabbas de andra inläggen av minimal synbarhet.

Den andra anledningen är att Facebooks algoritm har blivit mycket strängare med vad som visas för vem. Ett fördelaktigt engagemang leder till en cykel med positiv förstärkning och främjar din nåbarhet, medan ignorerande eller negativt engagemang kommer gör att du försvinner i mängden. Sötebrödsdagarna är över.facebook följareStatistiken för nåbarhet kan verka apokalyptisk. År 2012 var den genomsnittliga nåbarheten cirka 16 %. Idag kan det vara så lite som 6 %, medan stora sidor – med över en halv miljon användare – kan hamna på ynka 2 %.

Bara för att en användare ser ett inlägg betyder det inte heller att de kommer att reagera på det. Om du har 100 000 följare betyder en nåbarhet om 6 % att endast 6 000 av dem kommer att se dina inlägg. Hur många av dem kommer att klicka, gilla, dela eller kommentera inlägget? Definitivt inte 6 000.

Så en del av anledningen till att dina inlägg inte får några gillningar är helt enkelt på grund av forumet du använder. Det finns dock en del saker du kan göra bättre, eller undvika att göra, för att förbättra dina chanser till engagerade följare.

Ditt innehåll främjar inte engagemang

Vad gör du när du surfar på Facebook, som användare? Du kollar förmodligen nyhetsflödet och ser vad dina vänner ätit, din kusins bebis, och så vidare. Du tackar nej till ett spel, du tackar ja till ett annat, du fortsätter skrolla, och så kanske du ser några inlägg du inte har sett förut. Du kanske uppdaterar sidan och börjar längst upp för att se något nytt, eller så kanske du rycker på axlarna och lämnar sidan.

Hur många av alla inlägg gillar, delar eller kommenterar du? Vad engagerar du dig i? Hur många länkar klickade du på? Inte så många, eller hur? Det är inte många som engagerar sig i varje inlägg de ser.

Den genomsnittlige användaren tillbringar ett par sekunder med varje inlägg innan de blir uttråkade och fortsätter. Du har inte lång tid på dig att fånga användarens uppmärksamhet. Om ditt inlägg inte är tilldragande kommer de inte göra mer än att skumma igenom det.

Du publicerar inte tillräckligt ofta

En av de mest begränsande faktorerna för Facebooks algoritm är tid. Inlägg värderas på grund av dess sort, som du kan kontrollera genom att publicera rätt saker. De värderas på grund av dess engagemang, vilket är anledningen till att det är så viktigt. Inlägg värderas också på grund av hur nyligen de publicerats. Ju längre tid det gått sedan ett inlägg publicerats, desto mindre synligt blir det, ända tills det har försvunnit. Lite engagemang kan öka synligheten, men det räcker inte långt och du kan inte hålla ett inlägg levande hur länge som helst.

facebook gillaSlutligen värderas inlägg på grund av relationen mellan dig och användaren. När en användare engagerar sig i ett inlägg, klickar på en länk, eller på annat positivt sätt interagerar med ditt inlägg, ökar det synligheten att användaren ser ditt innehåll i framtiden. Om de ignorerar dina inlägg ser de färre av dem i framtiden.

Detta innebär att om du inte publicerar inlägg tillräckligt ofta så låter du relationen blekna. När du äntligen publicerar något har din synbarhet minskats, eftersom ingen engagerat sig i ditt innehåll på ett bra tag. Du sitter fast, ända tills du har fått tillräckligt med engagemang för att komma tillbaka till din tidigare status.

Du publicerar för ofta

Motsatsen till det föregående problemet är att publicera för ofta. Det här problemet är tudelat. Först och främst är det uppenbart att om du publicerar många saker och användare ser för många inlägg, så kan de anmäla dig för att du spammar. Det här händer särskilt om du publicerar liknande innehåll om och om igen. Om tre annonser för din e-bok dyker upp i mitt nyhetsflöde föredrar jag att sluta följa dig.

Det andra, och lite mer osynliga problemet är att Facebook bara visat några av dina inlägg för din publik. Om du lägger upp sex inlägg på tre dagar kommer den genomsnittlige följaren bara att se två av dessa. De andra fyra kan lika gärna vara osynliga, såvida användaren inte besöker din sida.

Det här är inte lika uppenbart, för vilka inlägg som visas för vilka personer väljs ut på slumpmässig basis. Det innebär att alla sex inlägg får relativt lika stor nåbarhet, men en mindre nåbarhet än om du hade publicerat fyra inlägg under samma tidsperiod.

Du erbjuder ingen belöning

Vilken anledning har publiken att engagera sig i dina inlägg? Du behöver hitta ett motiv, och det är inte bara för att de är snälla. De flesta förstår inte hur Facebook fungerar, och att inte veta om det är något som talar till din fördel.

Det första alternativet är att erbjuda värdefullt innehåll. Det kluriga är att de flesta inte ser det som ett påtagligt värde. Värdet du ger dem via din blogg är självklart, det är något de förväntar sig.

facebook tävlingDet andra alternativet är kampanjer. Rabattkoder, exklusiv rea, och annat värde som de kan få genom att handla av dig är oftast en bra idé. Det handlar inte nödvändigtvis om att ge ett riktigt bra erbjudande – det handlar om att ge ett exklusivt erbjudande, så att användarna väljer att följa dig och engagera sig för att vara säkra på att se erbjudandena.

Ett liknande alternativ är att anordna tävlingar, som har ett värde men som tvingar användarna att anstränga sig för att delta. Generellt sett kommer tävlingsdeltagarna att vara dina mest engagerade användare, men de är färre än personer som vill utnyttja rabatter och liknande.

Dina inlägg brister i teknik eller kreativitet

Är ditt innehåll tråkigt? Du kommer säkert säga nej, men det är dina användare som bestämmer. Trist innehåll, statistik utan analys, långa texter, inlägg utan bilder – allt detta är innehåll som många användare vill slippa.

När vi pratar teknik måste du se till att dina inlägg fungerar. Använd inte chattspråk från internet eller förkortningar, såvida du inte är helt säker på att användarna vet vad det betyder. Undvik hash-taggar, förutom som en del av ett roligt skämt, och undvik stavfel. Till och med ett kort inlägg kan skada din trovärdighet om du gör ett stavfel.

Du svarar inte på kommentarer

Att publicera innehåll som främjar engagemang är en sak, men om användare kommenterar eller ställer frågor och aldrig får några svar kommer de tappa tilltron på dig och ditt koncept. Varför skulle de vilja skriva något när de inte tror att du kommer läsa det?

Generellt sett finns det ett par sorts kommentarer du kan få. Såhär kan du besvara dem.

Skräppost. Radera detta, och om användaren följer dig kan du blockera och anmäla denne.

Enkla ”tack”. Du kan ignorera dessa, men det kan vara trevligt att skriva ”varsågod” eller liknande.

Insiktsfulla kommentarer. Dessa är inledningar på samtal och kan kräva lite eftertanke innan du vill svara, men de kan främja stort engagemang när folk besvarar både dig och den som kommenterat.

Arga kommentarer. De kan vara uppläxande eller förolämpande. Om klagomålet är rimligt bör du ta hjälp av kundservice för att lösa problemet. Om personen bara är arg kan du ta bort dennes inlägg.

Du publicerar inte media

Media är inte det bästa sätt att vinna publikens hjärtan, men det betyder inte att du ska sluta publicera bilder och filmer till förmån för länkar. Det innebär istället att du absolut bör fokusera på länkar, men piffa upp det med hjälp av media.

Inlägg med bilder har blivit lite minde populära sedan länkarna fick större ikoner, men filmer är fortfarande populära – kanske mer än någonsin. Facebook försöker tävla med YouTube om tittare, och de gör detta genom att ha mer avslappnade regler för vad som räknas som en visning och ett engagemang.

Använd inlägg med media för att fylla ut innehållet, och spara länkar för eget bruk. Detta låter dig rikta trafiken mot dina egna sidor, och ändå fylla i luckorna med hjälp av media.

En utmaning

Ibland är bristen på gillningar faktiskt inte ditt fel. Du kanske har en stark konkurrent som gör samma sak som du, men bättre. De har lockat till sig de bästa användarna och de mest engagerade fansen, och du sitter kvar med resterna. Du får ett visst engagemang, men det är inte tillräckligt för att du ska klara dig.facebook marknadsföringDet finns inget bra sätt att ta hand om konkurrensen. Du kan inte direkt utplåna dem, vare sig bokstavligt eller bildligt talat. Världen fungerar på ett sätt som uppmuntrar och främjar konkurrens.

Den enda lösningen är att vinna över dem på samma sätt som de vinner över dig. Ha bättre reklamkampanjer, med större budget. Locka till dig en mer finstämd publik. Använd konkurrenskraftig intelligens för att stjäla deras publik. Var bara noga med att sköta det snyggt – direkt stöld fungerar inte, och du framstår negativt om du försöker.

Ett enkelt sätt att få mer exponering för din Facebook sida, grupp eller inlägg är att köpa fans, likes eller gruppmedlemmar. Detta kan du enkelt göra i vår webbshop, där du även kan köpa tjänster inom övriga populära sociala plattformer.