25 sätt att få fler prenumeranter på YouTube

För många personer är framgång på YouTube en dröm som nu kan vara närmare än någonsin. Filmer blir allt lättare att producera för varje dag som går. Du kan till och med spela in HD-filmer med din smartphone, istället för att behöva stor och dyr utrustning som förr i tiden. Du kan redigera med telefonen eller datorn, med hjälp av kostnadsfri programvara istället för professionella program med dyra licenser. Du kan producera innehåll som för några år sedan hade ansetts vara banalt och oattraktivt, och nå stor framgång.

Problemet är att du tävlar med miljarder andra om att stå i centrum på YouTube. Det finns stor konkurrens i nästan varje genre. Om du vill lyckas behöver du skilja dig från mängden, vilket innebär att du måste göra mycket mer än bara grundläggande produktion och optimering. Det är här som detta inlägg kommer in i bilden: en checklista och guide som hjälper dig komma på vad du ska göra. Vissa tips är engångshandlingar medan andra är långvariga processer, och inget av tipsen är överflödigt. Om du lyckas göra allt på listan har du kommit en god bit på vägen mot din YouTube-framgång.

Våga fråga

Det enklaste rådet är att helt enkelt be om det du vill ha. När du ber om prenumeranter i en film kommer många av de som gillar dig att prenumerera. Varför? Jo, de flesta tänker helt enkelt inte på funktionen. De tänker inte “den här killen är cool, jag prenumererar”, utan de stannar efter kommatecknet. Våga fråga.

Använd kommentarslänkar

Kommentarerna måste slås på för att fungera, men för de flesta användare sker detta automatiskt. Det är enkelt att skapa kommentarer, allt du behöver göra är att använda knappen för detta när du redigerar filmen. Lägg till en kommentar som säger ”prenumerera” i filmen, och länka till din profil där kommentarsknappen är mycket synlig.

Använd nyckelord

YouTube har en av de sista, rena listorna på nyckelord som fungerar för sökmotoroptimering. Metafälten med nyckelord på webbplatser är jobbiga för personer som inte vet hur sökmotoroptimering fungerar, men nyckelordsfälten på YouTube är mycket användbara. Inte ens Google kan uppskatta innehållet i filmerna utan hjälp från andra parter. Nyckelord erbjuder just den hjälpen. Fyll på med så många unika nyckelord du kan komma på.

nyckelordKom bara ihåg att inte spamma med flera varianter av samma sökord. Långa ord är bra, men du behöver inte tio olika versioner av dem. YouTube är smart nog att förstå och kunna variera orden på egen hand.

Ladda upp ett transkriberat manus

Om du har ett manus till din film är ett transkriberat manus lätt att produceraIfall du inte har ett manus kan du transkribera det som sägs, eller bara anställa någon som gör det åt dig. Transkriberade manus ökar YouTubes förmåga att förstå filmens innehåll och uppskatta det åt användarna, så att du får en fördel i sökningar på både Google och YouTube. Dessutom är det mycket användarvänligt.

Erbjud innehåll med god kvalitet

En av de avgörande faktorerna för huruvida någon gillar dina filmer är dess kvalitet. Det finns tre aspekter att ha i åtanke.

Kvalitet i bild. Filma inte med en webbkamera från 2003. Använd en HD-kamera med rätt slags ljus, ramverk och redigering. Det kanske kräver lite övning, men bra redigering räcker långt.

Ljudkvalitet. Spela inte in ljudet med en mikrofon som får det att låta som om du står på en blåsig golfbana. Lär dig grundläggande ljudredigering för att filtrera bort oväsen och minska mängden onödiga ljud.

Kvalitet i text. Se till att ditt manus är välskrivet och välgjort.

Använd anpassade miniatyrbilder

När du laddar upp en film kommer YouTube att söka igenom den i jakt på tre relativt unika bilder som kan användas som miniatyrbild.

thumbnailVi rekommenderar dock att du gör en egen miniatyrbild och laddar upp den. Du kan ha flera set miniatyrbilder och använda numrering, och få bättre kontroll över vad som visas. Det är definitivt värt ett par minuter i Photoshop, eller vilket verktyg du än vill använda.

Gör filmerna så korta som möjligt

En studie av det mest delade och mest populära innehållet på internet har analyserats ur flera aspekter, och en av dem är innehållets längd. Man har kommit fram till att de mest populära filmerna på YouTube var cirka tre minuter långa. Du behöver förmodligen inte oroa dig om din film blir sex eller åtta minuter, så länge de inte är längre än tio minuter. Varför? Jo, de mest populära filmerna på YouTube är oftast låtar, och poplåtar är kortare än ditt innehåll behöver vara.

Gör en introduktion

En kort introduktion börjar bli standard bland YouTube-stjärnor, men den behöver inte vara längre än ett par sekunder. Ta inte fram ett amatörintro med en logotyp som visas i sex olika versioner medan musik spelas i 90 sekunder. Din publik tappar intresset och, om du har tur, hoppar över introduktionen. Om du inte har tur stänger de ner fliken med filmen.

Gör en avslutning

Avslutningar är lite svårare eftersom de bör följa en viss mall, men ändå behöver vara unika för alla filmer. Det finns några olika stilar att välja mellan, bland annat två filmer och knappar, där två filmer förhandsvisas sida vid sida – oftast en ny och en populär.

Text ovanför filmen med uppmaning till en handling, text nedanför den med knappar för att prenumerera och gilla filmen, med länkar som ger dem ökad funktionalitet. Det fungerar ganska bra, och du kan byta till en annan uppmaning senare om du vill.

Fyll i metainformation om filmen

När du laddar upp en film finns det flera flikar med valfria fält, och alla lägger till metainformation om inlägget. Det mesta kommer vara irrelevant för just din film, men alla fält bör ändå fyllas i. det kan inte skada, och det kan hjälpa dig synas i sökningar som annars inte skulle röra dig.

Anpassa din YouTube-URL

När du har fått ett visst antal prenumeranter – just nu över 100 stycken – kommer du kunna välja en särskild URL till din kanal. Det gör att du får byta namn från till exempel youtube.com/channel/bnQWIKRajoivRnramRuOal till youtube.com/channel/dittnamn.

Det här är en användarvänlig förbättring som innebär att du kan använda din URL I marknadsföring. Se till att använda en URL som verkligen passar dig och ert företag, för den kan inte ändras när du väl har valt den.

Be om gillningar

Det här skiljer sig lite från att be om prenumeranter, för det är svårare att få prenumeranter än gillningar. Publiken är mer benägen att gilla dig när du ber om det. Detta medför flera fördelar för dig.

  • En användare som gillar dig kanske bestämmer sig för att även prenumerera.
  • Filmer med fler gillningar hamnar högre i sökresultaten.
  • Filmer med fler gillningar brukar attrahera fler prenumeranter.
  • Fler gillningar innebär ökad popularitet och fler prenumeranter.

Ha en aktuell profil

Att ha en aktuell profil är obligatoriskt. Uppdatera din kanals introduktionsfilm eller huvudsakliga film, arrangera dina spellistor på nya sätt för att visa populärt eller nyligen tillagt material, uppdatera länkar och information som reflekterar förändringar, och se till att din profil representerar din kanal och ditt varumärke på ett bra sätt.

Skapa en introduktionsfilm

Många personer anger, särskilt i början, sitt mest populära innehåll som introduktionsfilm på sin kanal. Det är helt okej, men du kan göra något mycket bättre. Skapa en enkel och kort film som presenterar din kanal för publiken. Ignorera introduktionen och avslutningen, strunta i länkar, och begränsa den till att vara max 60 sekunder lång. Berätta vem du är, vad du publicerar, och föreslå något att titta på. Du kan senare uppdatera den här informationen.

Dela filmer på andra sociala medier

När du gör en ny film bör du dela den på sociala medier. Twitter kan fungera flera gånger, om du publicerar den med någon eller några veckors mellanrum.

sociala medierDu bör publicera filmen omgående på Google+ och på Facebook. Du kan överväga att ladda upp filmen direkt på Facebook istället, då Facebook är känt för att framhäva sina egna filmer istället för YouTube-länkar. Detta leder till att Facebook-filmer får fler visningar än YouTube-filmer som publiceras på Facebook. Jag är säker på att en del av detta beror på bristen på inbäddningar.

Publicera filmer regelbundet

Att regelbundet producera innehåll är nödvändigt för att nå framgång på YouTube. Välj en frekvens som du kan hålla fast vid – en gång i veckan är en långsam men god början – och håll dig till den. Konsekvens är nästan ännu viktigare än kvalitet och innehåll, särskilt i början. Du kan självklart inte ladda upp skräp, men du kan offra en del av redigeringen för att leverera i tid.

Samarbeta med andra YouTube-stjärnor

När du har rönt vissa framgångar kan du börja nätverka med andra personer som gör samma saker på YouTube. Du kan fånga deras uppmärksamhet och samarbeta i olika filmer. Ett relativt nytt exempel är musikern Paint, som har arbetat tillsammans med andra YouTube-musiker för att göra narr av YouTube-framgångar.

Besvara rimliga kommentarer

Jag säger inte att du ska svara på alla kommentarer. YouTube-kommentarer är kända för att vara hemska, och om du lägger för mycket tid på att läsa dem kan det få dig att vilja överge YouTube som plattform.

När du först publicerar och marknadsför en film kan du dock få en del intressanta och hjälpsamma kommentarer. Ta dig tid att besvara dem, och få användarna att engagera sig mer.

Gör spellistor med relaterade filmer

När du erbjuder flera filmer på samma ämne, eller som en serie, kan du göra en spellista och lägga till filmerna i numerisk ordning. Detta erbjuder två stora fördelar. Den första är att den publik kan se spellistan i ordning på din sida. Den andra är att alla som ser filmen enkelt kan dirigeras till nästa film i spellistan, kanske med en automatisk funktion som underlättar för alla inblandade.

Bädda in filmer på din blogg

YouTubes främsta slagkraft är enkel och stabil inbäddning som alla på internet litar på, och är villiga att använda. Varje gång du gör en film där du har skrivit en artikel om ett liknande ämne, eller till och med om samma ämne, kan du bädda in filmen. Vissa personer föredrar till och med film före text. Du förlorar inget, och du får både visningar och synlighet. Du kan uppmuntra andra att bädda in dina filmer för bredare nåbarhet.

Påskynda produktionen

Med tiden bör du få ett grepp om hela processen att producera en film. Det tar tid att bygga upp infrastrukturen, liksom redigeringen och inskaffandet av material. När du väl har byggt upp en stabil verksamhet kan du påskynda produktionen och göra mer varje vecka. Fler filmer innebär fler visningar, mer engagemang, ökad synlighet, ökad vinst, och fler besökare.

Använd YouTubes sociala delningsknappar

När du marknadsför din kanal på YouTube kan du använda YouTubes egna delningsknappar på din sida.delaDe integreras fint med andra sociala knappar, antingen i de färdiga rutorna eller i verktyget du installerar. Var noga med att testa länken oavsett vilken metod du väljer.

Ha prenumerationstävlingar på sociala medier

Det finns ett strikt regelverk för tävlingar på sociala medier, men beroende på vilken sorts tävling du anordnar är det inte säkert att du behöver bry dig om dem. Tjänster som Gleam låter dig använda tävlingsmallar på flera plattformar, som bland annat kan räkna en ny YouTube-prenumerant som en deltagare. Det här är ett perfekt sätt att locka nya prenumeranter.

Dela din URL överallt

Jag menar verkligen överallt. När du väl har en anpassad URL är den enkel att marknadsföra. Ta med din i din mejlsignatur, i din presentation på Twitter och LinkedIn, i din broschyr, på ditt visitkort, i radioreklam, och alla andra platser du kan komma på. Utbudet är lika oändligt som din marknadsföring kan vara.

Använd YouTube-reklam

När allt kommer till kritan kan du alltid betala för att marknadsföra din kanal för prenumeranter. Köp reklam direkt på YouTube och Google för att få reklam i andra filmer, eller publicera annonser på Facebook för att locka folk till din kanal. Locka fler personer – genom att spendera lite pengar – för att bygga upp din popularitet. Du kan sedan använda den populariteten för att fortsätta öka tillväxten.Du kan också välja att köpa visningar, likes eller prenumeranter direkt från oss. Om du vill komma högst upp i sökningarna på Youtube för ett specifikt nyckelord så är detta en enkel genväg dit. Youtube rangordnar klipp efter just dessa kriterierna, därför är det enkelt att manipulera deras sökresultat.